Студентський хор денного відділення
Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової Одеська хорова школа в особі її талановитих представників внесла вагомий внесок в європейську музично-виконавську культуру ХХ-ХХI століть. Засновник Одеської хорової школи Костянтин Костянтинович Пігров – першим в Україні створив хорову школу, яка з гордістю носить його ім’я: ШКОЛА Пігрова. В 20-х роках минулого століття директор Одеської консерваторії В. Й. Малішевський запропонував Костянтину Костянтиновичу Пігрову очолити хорові класи в Одеській консерваторії. Цікаво, що в 1922-1923 роках в консерваторії вже був хор – спочатку жіночий, а пізніше, коли в репертуар залучили «Вечорниці» П. Ніщинського, до складу увійшли запрошені з оперного театру хористи чоловіки. Вже в 1927 році хор консерваторії брав участь у виконанні Дев’ятої симфонії Л. В. Бетховена на честь 100-річчя композитора. Але офіційний статус, як творча лабораторія майбутніх хормейстерів, студентський хор отримав у 1936 році, коли була відкрита кафедра хорового диригування Одеської консерваторії.
У 1947 році студентським хором був вперше виконаний «Реквієм» В.А.Моцарта, що стало значною подією в музичному житті країни. За свідченнями сучасників, виконання «Реквієму» являло собою справжній шедевр хорової майстерності, тонкощів інтерпретації, розуміння стилю. Про нього заговорили всюди. Хор приїжджав до Києва для виконання «Реквієму», а прослуховування запису цього виконання на кафедрі хорового диригування в Московській консерваторії викликало захоплення.
1957 рік приніс об’єднаному хору консерваторії і музичного училища світове визнання: художній керівник хору К. Пігров, хормейстер та диригент хору Д. Загрецький і студентський хор отримали І премію і золоту медаль лауреата VI Всесвітнього фестивалю молоді та студентів. Пігровській хор виконував твори віденських класиків: «Реквієм» В. Моцарта, «Пори року» Й. Гайдна, а також ораторію «Іуда Маккавей» Г. Генделя, що було в той час творчим тріумфом хорового мистецтва. Репертуар хору Одеської консерваторії базувався на виконанні народної (обробки народних пісень) і класичної музики. Велике місце в хоровому репертуарі займали твори «хорових класиків» – С. Танєєва, А. Аренського, О. Гречанінова, а також одеських композиторів: К. Данькевича, С. Орфєєва, Т. Сидоренко- Малюкової… У стильовому ж становленні хору ОДК особливого значення набуло виконання духовної музики та творів видатного українського композитора М. Леонтовича.
В 1962 році художнім керівником хору став професор, заслужений діяч мистецтв України Дмитро Станіславович Загрецький. Д. Загрецький продовжував розширювати репертуар і працювати над сучасними хоровими творами Д. Шостаковича, О. Флярковського, О. Кравченка, Б. Лятошинського, І. Шамо, С. Орфеєва. На прем’єру свого «Реквієму» приїжджав до Одеси Д. Кабалевський. Виконувалися фрагменти Високої меси h moll І. С. Баха. Яскраву сторінку репертуару складали твори самого Дмитра Станіславовича: «Лишь ты сияй», «Я коротаю жизнь», «Над окошком месяц» та ін.
В 1965 році було відкрито заочне відділення і отримав своє започаткування ще один колектив – хор заочного відділення.
З 1980 по 1987 керівником обох хорів став професор, ректор консерваторії Василь Іванович Шип, а хормейстером був Григорій Семенович Ліознов. В цей період виконавський діапазон хору продовжує розширюватися і в нього входять твори П. Чайковського, Г. Свірідова, С. Рахманінова, Д. Шостаковича, Б. Лятошинського та ін. Загальне визнання, в котрий раз, викликало виконання «Реквієму» В. Моцарта. У вигляді виняткового випадку вводилися в репертуар опуси О. Флярковського, П. Хіндеміта. Справжньою майстернею сучасної музики став хор заочного відділення: в його репертуарі зазвучала музика В. Гавриліна, В. Калістратова, М. Сидельникова, Л. Дичко, О. Яковчука.
В 1987 році хорові колективи консерваторії і музичного училища були розділені і керівником студентського хору консерваторії з 1988 року став професор, заслужений працівник культури України Григорій Семенович Ліознов.
В кінці 80-х – на початку 90-х років, коли з’явилася можливість брати участь в міжнародних хорових конкурсах, в яких значне місце приділялося репрезентації авангардної техніки, відбувся принциповий поворот в опануванні
нового репертуару: виконувалися найскладніші твори І. Стравінського, К. Пендерецького, А. Шенберга, А. Веберна, О. Мессіана, Л. Ноно, Д. Лігеті, Л. Дичко. Хором Одеської консерваторії виконувалися Реквієми В. Моцарта, Дж. Верді, Г. Форе, Л. Уеббера, Д. Лігеті, А. Шнітке, Дж. Раттера. Особлива заслуга та гордість хору – виконання «Німецького реквієму» Й. Брамса.
1991 рік став значною віхою в житті Одеської хорової школи: під керівництвом професора Г. Ліознова хор Одеської консерваторії став лауреатом та володарем Золотої медалі міжнародного конкурсу в м. Мензездрой (Польща). В останнє десятиліття ХХ століття було підготовлено виконання в Одесі, Німеччині, Швейцарії таких творів як «Свадебка» І. Стравінського, «Lux aeternam» Д. Лігетті, «Перервана пісня» Л. Ноно та ін. Надалі хор органічно опанував техніку інтерпретації творів К. Орфа (виконувалися фрагменти з «Carmina Burana»), О. Мессіана, А. Веберна. З величезним успіхом виконувався в Італії твір Б. Мусоргського «Сон Парубка» з «Сорочинського ярмарку» (було здійснено запис і трансляцію – Національний оркестр італійського радіо і телебачення і хор Одеської консерваторії, вересень 1997). Хоровий репертуар поповнювався творами Л. Дичко, І. Шамо, М. Скорика, Г. Гаврилець, В. Степурка, В. Зубицького та ін. Хор активно гастролював – з успіхом виступав в Україні та за кордоном: в Австрії, Швейцарії, Німеччині, Польщі, Болгарії.
У 2002 році хор під керівництвом професора Г. С. Ліознова став лауреатом (І премія) Четвертого Всеукраїнського конкурсу хорових колективів ім. М. Леонтовича.
З 2000-х років з хоровими колективами академії працюють випускники та вихованці одеської хорової школи, лауреати міжнародних конкурсів, кандидати мистецтвознавства, доценти Галина Сергіївна Шпак та Валерій Йосипович Регрут (хор стаціонара) та викладачі Олександр Петрович Віла-Боцман та Юрій Степанович Кучурівський (хор заочного відділу).
З 2019 року керівниками студентського хору денного відділення стали кандидат мистецтвознавства, доцент, лауреат премії імені М.В. Лисенка Галина Сергіївна Шпак та кандидат мистецтвознавства, доцент Валерій Йосипович Регрут.
Високопрофесійне виконання конкурсної програми та оригінальна інтерпретація твору одеського композитора Ю. Гомельської «Концерт музичних символів» принесла студентському хору перемогу на Міжнародному хоровому конкурсі у м. Тур (Франція) в 2006 році.
З цього періоду почалась нова сторінка перемог в історії студентського хору:
- Перемога на Міжнародному фестивалі церковної музики «Хайнувка» в Білостоці (Польща, 2018),
- Гран-Прі VIII Всеукраїнського конкурсу хорових колективів ім. М. Леонтовича (Київ, 2019),
- Гран-Прі Всеукраїнського конкурсу «Жайвірфест» (Львів, 2019),
- Гран-Прі та 1 премія VIII Міжнародного вокально-хорового конкурсу «Victoria» (Київ, 2021),
- 2 премія ІІ Choral International competition «Aegis Carminus» (Koper, Slovenia, 2021),
- Гран-Прі VI Всеукраїнського конкурсу учнівського та студентського музичного мистецтва «Чарівний камертон» (Дніпро, 2022) (ініціатор та диригент конкурсних виступів – Г. Шпак).
- В 2021 році хор отримав премію ім. М.Д. Леонтовича у номінації «Навчальні хори вищих закладів освіти» за
значний внесок у розвиток хорового мистецтва та популяризацію творів українського Майстра.
Якщо простежити формування репертуару консерваторського хору, то можна помітити тенденцію до виконання великих форм – кантат, хорових концертів, циклів, сюїт. Починаючи з «Реквієму» В. Моцарта, «Пори року» Й. Гайдна цей процес продовжує розвиватися: «Глорія» А. Вівальді, «Магніфікат» Й. Баха; кантата «Іоанн Дамаскін» С. Танєєва; «Весна» С. Рахманінова; «Страта Степана Разіна» Д. Шостаковича; «Хустина» Л. Ревуцького; «Німецький реквієм» Й. Брамса; «Реквієм» А. Шнітке. Окреме місце посідає традиція світових прем’єр: «Концерт музичних символів» Ю. Гомельської, хорова сюїта «Лісовий бурштин» Т. Малюкової-Сидоренко (диригент Г. Ліознов), опера- вертеп «Рiздвяне дiйство» Л. В. Дичко (диригент В. Регрут); а також українські прем’єри – «Gloria» Дж. Раттера та «Gloria» Ф. Пуленка (диригенти Ю. Кучурівський та В. Регрут)…В цілому, в репертуарі хору ОНМА імені А. В. Нежданової представлений значний історичний обсяг музики – від епохи Відродження до наших днів, в тому числі, багато творів західних композиторів: Ф. Анеріо, К. Монтеверді, А.Лотті, Г . Перселл, А. Вівальді, Й.-С. Бах, Г. Гендель, Й. Гайдн, В. Моцарт, Л.Бетховен, Й. Брамс, Дж. Верді, Ш. Гуно, Дж. Россіні; композиторів XX століття:Дж. Пуччіні, А. Веберна, Дж. Гершвіна, Д. Лігеті, О. Мессіана, Л. Ноно, К.Орфа, К. Пендерецького, Ф. Пуленка, М. Равеля, В. Торміса, Дж. Раттера, Е.Уітакера; великий репертуар української хорової музики представленийтворами А. Вахнянина, А. Веделя, М. Вербицького, Д. Бортнянського, П.Козицького, М. Колесси, О. Кошиця, М. Леонтовича, М. Лисенка, С.Людкевича, Б. Лятошинського, К. Стеценка, Л. Ревуцького, Л. Дичко, Є.Станковича, І. Шамо, О. Яковчука, Г. Гаврилець та ін. Особливе місце займаютьтвори одеських композиторів – Д. Загрецького, С. Орфєєва, Т. Сидоренко-Малюкової, Ю. Гомельської, С. Шустова, О. Польового. Серед жанрів представлені духовна і світська музика, мініатюри і великі форми, численні обробки народних пісень.На даний час репертуар хору становить понад 300 творів, де представлені класичні та сучасні світські і духовні твори українських і зарубіжних авторів,обробки народних пісень. Такий широкий художньо-стильовий діапазон виконавської практики консерваторської хору вказує на динаміку професіоналізму Одеської хорової школи, визначає її життєстійкість, здатність до діалектики перетворень. На глибоке переконання засновника одеського хору К. К. Пігрова, саме концертна діяльність є вища форма демонстрації професіоналізму і майстерності хоровиків. У цих словах ми знаходимо підтвердження головного методичного та педагогічного принципу видатного майстра К. К. Пігрова: хормейстер повинен виховуватися в професійному хорі в єдності всіх специфічних стильових принципів його як кваліфікованої художньої одиниці. Не випадково відмітною особливістю хору Одеської музичної академії є активна участь його в публічних концертах. Тому протягом багатьох років хор Одеської консерваторії / академії – один з кращих співочих колективів країни.
Тільки за останній час студентським хором ОНМА ім. А. В. Нежданової у творчій співпраці із філармонічним оркестром Одеської обласної філармонії та оркестром Одеського національного академічного театру опери та балету були представлені такі проєкти як «13 симфонія» Д. Шостаковича, «Алеко» С. Рахманінова, «Magnificat» І. С. Баха, «Алкiд» Д. Бортнянського, «Кармен» Д. Бізе, «Дон Жуан» В. А. Моцарта, «Благовiщення» В. Ланюка, «Данте -симфонія» Ф. Ліста, «Рiздвяне дiйство» Л. В. Дичко, «Gloria» Дж . Пуччіні, «Gloria» Ф. Пуленка, «Дідона і Еней» Г. Персела, «Іоланта» П. І. Чайковського, сюїта №2 «Дафніс і Хлоя» М. Равеля, «Пер Гюнт» Е. Гріга, «Трубадур» Дж. Верді, «Ілля» Ф. Мендельсона. Багато творів були українськими і одеськими прем’єрами.
Студентський хор Одеської національної музичної академії займає призові місця на престижних хорових конкурсах Європи, виступає на фестивалях, готує нові хорові програми та прем’єри. Багато вихованців пігровской хорової школи яскраво проявили себе як виконавці і педагоги, відзначені високим почесними і вченими званнями, є переможцями численних всеукраїнських та міжнародних хорових конкурсів і фестивалів. Випускники Одеської хорової школи працюють практично у всіх містах України, а також в США, Канаді, Німеччині, Македонії, Польщі, Канаді, КНР і т.д.
Наш хор на youtube:
Студентський хор ОНМА ім. А. В. Нежданової
Автор: кандидат мистецтвознавства, доцент І.О. Шатова
Редакція: доктор мистецтвознавства, професор Бондар Є.М.