Морозевич Ніна Василівна

професор

Морозевич Ніна Василівна

професор

  • заслужений діяч мистецтв України
  • кандидат мистецтвознавства
  •  професор
Біографія

Морозевич Ніна Василівна –  викладач-виконавець, заслужений діяч мистецтв України, кандидат мистецтвознавства, професор, заснов­ниця­ класу бандури в Одеській національній музичній академії ім. А. В. Неж­да­нової, громадська діячка.

З 1987 – викладач, старший викладач (1993), в. о. доцента (1997), доцент (2005), в. о. професора (2007), професор (2011) кафедри на­род­­них інструментів Одеської національної музичної академії ім. А. В. Нежданової.

Морозевич Н. В. – гарант ОТП «Доктор мистецтва» з 2024 року.

Н. Морозевич захистила дисертаційне дослідження за темою «Бандурне мис­тецтво як культурне надбання сучасності» (2003). Дисертацію присвячено дос­лідженню бандурного мистецтва з позицій філософії та поетики бандурного зву­ку з визначенням вокально-інструментального синкретизму бандурної твор­чос­ті, концепції стилістичних змін в історичній еволюції бандурного мистецтва. Во­кальний аспект бандурного артистизму – як реальний та потенційно при­сут­ній­ в інструментальній грі бандуриста спів – визначається у спеціальному по­нят­ті­  «бандурний вокал».

У 2009 році отримала звання «Заслужений діяч мистецтв України».

У 2016 році нагороджена Почесною відзнакою «VII міжнародної Пасхальної асамблеї».

Грамотою від директора Одеської обласної філармонії «За високий професіоналізм» та з нагоди 80 філармонії (2016).

В березні 2017 та 2020 році була призначена «Державна стипендія видатним діячам культури і мистецтв».

У творчій співпраці з композитором В. Самолюком з’явилися нові твори для бандури та голосу («Каштанове місто» на вірши Р. Бродавко, 2019), бандури та оркестру народних інструментів («Таємничий шлях» 2022).

Для бандури та камерного оркестру Фантазія «Лучафер», для голосу з бандурою та камерного оркестру «Камелія» (2020), для голосу з бандурою, фортепіано та контрабаса «У весни зелені очі» (2020), фантазія на тему пісні «Край Чорного моря» для трьох бандур (2024).

Відбулася світова прем’єра Рок симфонії «Ноєві Дні» для бандури і симфонічного оркестру у виконанні Одеського Національного симфонічного оркестру, диригент – заслужений діяч мистецтв України Андрій Савчук (м. Київ), соліст – студент 4 курсу Руслан Енютін. Твір прозвучав в рамках творчого проекту «Заради майбутнього» 18 листопада 2022 р. у Великій Залі Одеської обласної філармонії імені Давида Ойчтраха.

У творчій співпраці з композитором В. Власовим зробила виконавську редакцію Фантазїї для бандури з камерним оркестром на тему І. Шамо «Києве мій».

 

Діяльність

Лауреат національного конкурсу у складі тріо (Івано-Франківськ, 1988). Лау­реат міжнародного конкурсу у складі тріо (Івано-Франківськ, 1996). Працює за сумісництвом в Одеській обласній філармонії: з 1989 – солістка-бандуристка, з 1994 – артистка тріо бандуристок «Мальви».

«Мальви» – учасниці різних фестивалів в Україні і за кордоном, творчих звітів Одеської області в м. Києві. Неодноразово колектив демонстрував своє мистецтво в містах Німеччини, Франції, Нідерландів, Бельгії, Польщі, Фінляндії, Великобританії, Арабських Еміратах, Туреччини, Румунії, Греції, Італії, Швейцарії, Чехії, Молдові..

Їх творчість високо оцінена численними дипломами і грамотами за високу майстерність й пропаганду національного мистецтва.

Член Національної спілки кобзарів України. Очолює Одеський осередок.

Організувала камерну капелу бандуристок «Одеса», яка завоювала першу премію на міжнародному конкурсі-фестивалі «Дзвени, бандуро» в травні 1008 року в м. Дніпропетровську.

Запрошувалась до складу журі:

  1. 1. Міжнародний конкурс-фестиваль: «Флояра» (голова журі, Одеса, 2018 – 2024);
  2. Конкурс виконавців на народних інструментах «Нащадки кобзаря» (голова журі, Одеса – 2018, 2020);
  3. Всеукраїнський конкурс юних бандуристів «Чарівна бандура» (голова журі, Одеса – 2018);
  4. Міжнародний конкурс юних бандуристів «Волинський кобзарик» (Луцьк – 2018);
  5. Всеукраїнський конкурс бандуристів «Кубок Києва» (Київ – 2018)
  6. Міжнародний конкурс виконавців на народних інструментах «АртДомінанта», (Харків – 2020 – 2025);
  7. Всеукраїнський конкурс бандуристів ім. Г. Хоткевича (Харків – 2019, 2021, 2023, 2025);
  8. Відкритий конкурс-фестиваль виконавців на народних інструментах «З народних джерел» (Одеса– 2018, 2019);
  9. Відкритий конкурс юних бандуристів «Бандурний причал» (голова журі, м. Одеса – 2019, 2020)
  10. Всеукраїнський фестиваль-конкурс «Золоті струни» (Хмельницький, 2019)
  11. Міжнародний конкурс виконавців на академічних народних інструментах DniProFolk (Дніпро, 2024, 2025)

Являється членом організаційного комітету:

  1. міжнародного фестивалю конкурсу юних бандуристів «Чарівна бандура» (Одеса, 2018);
  2. Відкритого конкурсу-фестивалю юних бандуристів «Бандурний причал» (Одеса, 2019, 2020);
  3. Міжнародного фестивалю народно-інструментального мистецтва «Південна Пальміра» (Одеса, 2019 – 2023).
  4. Відповідає за проведення філармонійного бандурного абонемента «Дзвени, бандуро!» (з 2012 року).

Виконавська та педагогічна діяльність висвітлювалась в численних періодичних виданнях, зокрема: в газеті «Культура і життя»: № 21 травня 1994 р., автор Володимир Проценко –  «Дні України в Фінляндії»; № 21, 22 травня 1996 р., автор Роман Бродавко – «Сонячні «Мальви»»; в журналі «ПРО» № 10, автор Світлана Карпенко – «Взяв би я бандуру… та де ж її взяти»; в газеті «Думська площа» (газета Одеської міської ради). № 38, 29 серпня 2008 р., автор Володимир Лемко – «…А пісня, що бува на мальви схожою, дарує вічну свіжість почуттям!»…

Публікації

Основні праці, які опубліковані в фахових виданнях України:

  1. Морозевич Н.В. Виражальний потенціал бандури у мистецтві кануну ХХІ століття // Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чай­ковського. Музичне виконавство. Кн. шоста. – Вип. 14. – Київ, НМАУ, 2000. – С.50 – 58.
  2. Мо­розевич Н.В. Специфіка нотного тексту твору В.Зубицького для бан­ду­­ри «Концертний Триптих» // Київське музикознавство. Текст музичного тво­ру: практика і теорія. – Вип. 7. – Київ, 2001. – С. 252 – 259.
  3. Морозевич Н.В. Народно-професіональний синтез у сучасному бан­дур­но­­му мистецтві (на прикладі Першої сонати М.Дремлюги) // Науковий вісник На­­ціональної музичної академії ім. П.І.Чайковського. Музичне виконавство. Кн. вось­ма. – Вип. 18 . – Київ, НМАУ, 2001. – С. 70 – 83.
  4. Морозевич Н.В. Ідейно-смислові та стильові засади сучасних ін­с­т­ру­мен­тальних творів для бандури на прикладі «Концертного триптиху» В.Зу­бицького // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник Одеської дер­жав­ної консерваторії ім. А.В. Нежданової. Вип. 2. – Одеса: Астропринт, 2001. – С. 152 – 160.
  5. Морозевич Н.В. «Концертино в романтичному стилі для голосу та бан­ду­ри”­ В.Власова як втілення синкретизму сучасного бандурного мистецтва» // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник Одеської дер­жав­ної консерваторії ім. А.В. Нежданової. Вип. 4. Кн..2. – Одеса: Друк, 2004. – С. 217 – 225.
  6. Морозевич Н.В. Художньо-образні типології бандурного репертуару // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. Збірка наукових праць. – Харків: Стиль-Іздат, 2004. – С.112-118.
  7. Морозевич Н.В. Во­каль­ність бандурного мистецтва // Науковий вісник На­­ціональної музичної академії ім. П.І.Чайковського. Музичне виконавство. Кн. десята. – Вип. 40 . – Київ, НМАУ, 2001. – С. 66 – 73.
  8. Морозевич Н.В. Концертні варіації С.Баштана на те­му української народної пісні «Йшли корови із діброви” в інструменталізмі бан­дур­ної творчості» // Теоретичні та практичні питання культурології. Вип. ХV. – Мелітополь, 2004. – С. 101-107
  9. Морозевич Н.В. Романтично-баладні риси в жанрі сучасної україн­ської авторської думи // Теоретичні та практичні питання культурології. Вип.ХVІ. – Мелітополь, 2004. – C 30-39
  10. Морозевич Н.В. «Концертино в романтичному стилі для голосу та бандури В. Власова: нове прочитання бандурного синкретизму». Музичне мистецтво і культура: Науковий вісник ОНМА імені А. В. Нежданової. Одеса, 2022. Вип. 34, кн. 1.
  11. Морозевич Н.В. «Пісні В. Власова з репертуару тріо бандуристок «Мальви»: першопрочитання «Нової музики» для бандури». Музичне мистецтво і культура: Науковий вісник ОНМА імені А. В. Нежданової. Одеса, 2022. Вип. 34, кн. 2.
  12. Колективний збірник. В. Власов, Н. Морозевич. Навчальний посібник «Музика Віктора Власова у виконанні тріо бандуристок «Мальви» – електронна версія.
Учні

Під­го­тувала близько 100 випускників. Серед них численні лауреати: лауреат всеукраїнського конкурсу (До­нецьк, 1991), лауреат міжнародного конкурсу (Хмельницький, 1995) Т. Голов­чен­ко; дипломант міжнародного конкурсу ім. Г. Хоткевича (Харків, 2001), вик­ла­дач­ спеціалізованої музичної школи-десятирічки ім. П. С. Столярського, лауреат міжнародного конкурсу Т. Васильців;­ лауреати всеукраїнського конкурсу у складі тріо Н. Будовська, К. Семенова (Іва­но-Франківськ, 1988); лауреати міжнародного конкурсу «Золоті трембіти» у скла­ді тріо бандуристок «Мальви» Одеської обласної філармонії Л.Чернецька, Г. Ка­саткіна (сьогодні заслужені артистки України Л.Чернецька, Г. Сукенник) (Івано-Франківськ, 1996); заслужений діяч мистецтв України, доктор філософії, професор кафедри народних інструментів Дніпропетровської академії музики М. Березуцька, артисти державної капели бандуристів:заслужений артист України В. Голубничий,

С. Гайовий, К. Константиновський, В. Куф­льов­сь­кий; лауреати міжнародного конкурсу-фестивалю у складі тріо бандуристок «Ку­па­ва» М. Молчанова – Шемет (нині – заслужена артистка України, артистка Державного народного хору ім. Г. Верьовки), М. Бон­дар, Н. Шкуренко (Дніпропетровськ, 1988), лауреат міжнародних академічних та джазових конкурсів, кандидат мистецтвознавства, автор чистенних композицій для бандури, артист НАОНІ (з 2018 – 2023) Г. Матвіїв, лауреат міжнародних конкурсів Т. Гордійчук, лауреати міжнародного конкурсу-фестивалю у складі тріо «Лелія» О. Чуріна (очолює першу музичну школу імені Ф. Шопена в місті Луцьк), О. Костанда (Італія 2008 р.), артистка Академічного ансамблю української музики, пісні та танцю «Чайка» Я. Опалько, О. Сіткулова (Васянович), Г. Гаврючкова, Р. Енютін, С. Ничай та багато інших.

ЇЇ випускники отримали почесні та наукові звання: 4 заслужені артисти України, 1 заслужений діяч мистецтв України, 1 кандидат мистецтвознавства, 1 доктор філософії музичного мистецтва.

Нагороди

Педагогічна та концертна діяльність були відмічені:

Почесними грамотами губернатора Одеської області у 1999 р. («До 50-річча кафедри народних інструментів),  у 2008 р. («За багаторічну творчу працю, плідні здобутки в розвитку вітчизняної культури, високий професіоналізм та з нагоди 76-ої річниці утворення Одеської області»); у 2014 (до 20- річчя заснування тріо бандуристок «Мальви»), у 2019 (до 70 – річчя кафедри народних інструментів);

іменним годинником губернатора Одеської області (2011);

Почесними відзнаками Одеського міського голови: «Подяк» (2010), «Трудова слава» (2014), «За заслуги перед містом» (2018).

Галерея