Щербаков Юрій Вікторович

доцент

Щербаков Юрій Вікторович

доцент

  • Кандидат мистецтвознавства
  • доцент кафедри концертмейстерства
Біографія

Юрій Щербаков вищу музичну освіту здобув в Одеській державній консерваторії, де навчався на фортепіанному факультеті з 1977-1982 р.р. у класі професора, заслуженої артистки України Людмили Гінзбург. За рішенням Державної Екзаменаційної Комісії присвоєно кваліфікації: концертний виконавець, викладач, концертмейстер, артист камерного ансамблю.

На кафедрі концертмейстерства ОНМА імені А.В. Нежданової працює з 1999 року. У 2001 році обраний за конкурсом на посаду старшого викладача, а в 2006 році на посаду доцента кафедри концертмейстерства Одеської державної консерваторії ім. А.В. Нежданової.

В 2015 році захистив дисертацію на тему «Жанровий генезис та стильові модифікації сюїти танцювального типу для двоклавірного дуету: виконавський аспект» (науковий керівник – доктор мистецтвознавства, професор Самойленко Олександра Іванівна).

В 2015 році рішенням Атестаційної колегії Міністерства освіти і науки України присуджено науковий ступінь кандидата мистецтвознавства (Ph.D.) зі спеціальності „музичне мистецтво” .

В 2016 році рішенням Атестаційної колегії Міністерства освіти і науки присвоєно вчене звання доцент.

Понад десять років був членом Державної Екзаменаційної Комісії Одеської національної музичної академії ім. А.В. Нежданової.

 

Діяльність

Творча, громадська, педагогічна та виконавська діяльність   Щербакова Ю. В.                          

відображено у дисертаційних і наукових працях, академічних довідниках та енциклопедіях українських та зарубіжних музикознавців (О. Грінес, Н. Кашкадамова, А. Кравченко, Г. Кунтуріс, Т. Молчанова, М. Ржевська, Р. Розенберг, О. Снєгірьов та інші); у передачах радіо, телебачення, а також у понад 100 публікаціях української та закордонної преси («Культура і життя», «Голос України», «Урядовий кур’єр», «Одеські вісті», «EPTA – Italy news», «Piano Time» тощо).

У складі фортепіанного дуету з О. Щербаковою брав участь у понад 40 міжнародних фестивалях в Україні, Литві, Ізраїлі, Італії, Бельгії, США, Німеччині. Виступав у супроводі Ізраїльського камерного оркестру, оркестру Національної опери Норвегії, Одеського національного симфонічного оркестру, камерного оркестру Одеської філармонії тощо. Здійснив понад 100 всеукраїнських прем’єр творів для фортепіанного дуету. Неодноразово відзначений нагородами, серед яких Гран-прі міжнародних конкурсів „Рим-1992” (ф-но у 4 руки) та „Рим-1993” (2 ф-но), „Інтернаціональне музичне турне” (2 премія)  та ін.

Понад 15 років був солістом Одеської обласної філармонії. У складі фортепіанного дуету виконав понад 50 концертних програм („Гармонія Різдва”, „Лістоманія”, „Гра в джаз”, „Діалоги”, монографічні концерти, присвячені Е. Грігу, Й. Брамсу та Ф. Лісту тощо), з яких понад 20 програм презентовані у Великій залі Одеської обласної філармонії. Зокрема, в сезоні 2000 – 2001 років дует в рамках персонального абонементу виконав цикл „Історичні концерти. Чотири століття – в чотири руки” (7 концертів, понад 100 творів 50 композиторів XVII – XX століть). Також виступав у філармонійних залах Києва, Львова, Запоріжжя, Вінниці тощо. Зробив фондові записи для Національного радіо та телебачення України, SWR, RAI – 2, Radio Vatican тощо. Проводив майстер-класи у США. Автор та виконавець різноманітних літературно-музичних проектів.

МАЙСТЕР-КЛАС:

„Специфіка концертного виконання – гра з оркестром. Концертно-виконавська майстерність піаніста”, на конференції  для викладачів фортепіанних відділів мистецьких шкіл області (Одеса, 28жовтня 2021)

ДОПОВІДЬ:

„Виконавські та педагогічні принципи Людмили Гінзбург” – Обласна конференція  для викладачів фортепіанних відділів мистецьких шкіл (жовтень 2021).

Робота в журі всеукраїнських та міжнародних конкурсів за останні 5 років:

  • Інтернаціональний фестиваль-конкурс Odessa Art Fest (червень 2019, м. Одеса).
  • Голова журі IV відкритого регіонального фестиваль-конкурсу „Мистецтво бути концертмейстером” (Роздільне) – лютий 2020.
  • Odessa Art Fest (листопад 2020).
  • Odessa Art Fest (червень 2021).
  • 1-го очного відбіркового туру X-ого Всеукраїнського двотурового учнівського та студентського конкурсу музичного мистецтва „Київський колорит” (29 – 31 жовтня 2021, м. Київ).
  • 1-го очного відбіркового туру Міжнародного двотурового учнівського та студентського конкурсу музичного мистецтва „Дніпровські хвилі” (6 грудня 202, м. Одеса).

ЧЛЕН ОРГКОМІТЕТУ за останні 5 років:

Проведення очного 1-го туру (відбірковий) 10 Всеукраїнського учнівського та студентського конкурсу музичного мистецтва „Київський колорит” (20 жовтня 2021, Одеса).

Проведення очного 1-го туру (відбірковий) Міжнародного учнівського та студентського конкурсу музичного мистецтва „Дніпровські хвилі” (6 грудня 2021).

АВТОР ТВОРЧОГО ПРОЕКТУ «Говоримо про музику в музеї» (Музей імені Блещунова,  в рамках святкування «Нічь музеїв» травень 2017).

Концертні виступи останніх років:

  • Абонементний концерт в Одеській обласній філармонії «Эти разные музыки грани…» (твори К. Черні), березень 2014 р.
  • Абонементний концерт в Одеській обласній філармонії з камерним оркестром під орудою І. Шаврука (К. Сен-Санс «Карнавал тварин»), 23 березня 2015 р.
  • Концертна програма, присвячена творчості Маноліса Каломіріса – фортепіанний дует з О. Щербаковою (вересень, 2016, Одесса, Грецький фонд культури)
  • Концертна программа до Всеукраїнського Дня Бібліотек (твори Й. Брамса, С. Рахманінова, А. Дворака, М. Скорика) 30 вересня 2016.
  • На відкритті виставки «Греція – країна героїв» (25 березня, 2019, Грецький фонд) в фортепіанному дуеті з О. Щербаковою виконав твори Маноліса Каломіріса и Микоса Теодоракіса.
  • Фестиваль камерної музики „Arte da Camera: ансамблевий простір” (28 – 29 вересня 2019, Одеса, Велика зала ОНМА) – Г. Свірідов – А. Красотов Сюїта «Метель» для 2-х фортепиано в 8 рук з О. Щербаковою, А. Афанасьєвою и А. Курін.
  • „Одеський музей західного і східного мистецтва”, музичний супровод вернісажу ювілейної виставки „Дао. Дві сторінки китайського пера” – твори Б. Лятошинського та К. Дебюссі з О. Щербаковою (27.09.2019).
  • Презентація колективної монографії „Шимановські, Блюменфельди, Нейгаузи: музичні родини на перехресті культур (15 жовтня 2019, ОНМА). З О. Щербаковою виконав твори В. Моцарта та С. Рахманінова.
Публікації

Виступав з понад 30 доповідями на міжнародних конференціях.

Серед виступів за 5 років:

  • Міжнародна науково-творча конференція „Трансформація музичної освіти і культури : традиції та сучасність” (Одеса, 24–25 квітня, 2017) – „Розвиток навичок читання з листа у класі концертмейстерства як фактор формування піаніста-професіонала”.
  • XX Международная научно-практическая конференция «Творческий вклад в мировую культуру семьи Рерихов и деятелей искусства и науки» (Одесса, Дом-музей имени Н.К. Рериха, 17 – 18 ноября 2017) – «Роль камерно-инструментального творчества Александра Красотова в развитии традиций Одесской композиторской школы (К 80-летию Одесской организации НСКУ).
  • Міжнародна науково-творча конференція „Музичне мистецтво та культура : Захід – Схід” (Одеса, 21 – 22 листопада 2017) – „Художньо-стильовий аспект в розвитку навичок читання з листа”.
  • Міжнародна науково-творча конференція „Сторінки камерно-інструментального виконавства: українська та світова парадигма” (Львів, 14 грудня 2017) – „Ансамблевий діалог в камерно-інструментальних творах Олександра Красотова”.
  • XX Міжнародна науково-практична конференція «Ukr. EPTA» (Харків – Київ, 16 – 22 листопада 2017) – „Читання з листа як фактор формування піаніста-професіонала”.
  • XXI Международная научно-практическая конференция «Искусство и жизнь» (Одесса, Дом-Музей имени Н.К. Рериха, 16 – 17 ноября 2018) – «Домашнее музицирование в XIX веке, как популярная форма досуга».
  • VIII Міжнародна науково-практична конференція „Гуманістичні орієнтири мистецької освіти” (Київ, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 23 -24 квітня 2019) – „Особливості перекладання симфонічних творів для фортепіано в 4 руки в процесі розвитку навичок читання з листа”.
  • II Міжнародна науково-практична конференція „Сучасні орієнтири мистецької освіти: традиції, досвід, інновації” (Чернівці, 4 – 5 квітня 2019) – «Роль читки с листа в формировании пианиста».
  • Міжнародний музикознавчий семінар „Музикознавче слово в інформаційному конвенті (пост)сучасності (Одеса, 31 травня – 2 червня) –„Деякі музично-стильові особливості фортепіанно-ансамблевої музики українських композиторів”.
  • XXII Международная научно-практическая конференция «Великое искусство, великая мысль – поклонение красоте» (Одесса, Дом-музей имени Н.К. Рериха, 15 – 16 ноября 2019) – «Идеал красоты в творчестве Николая Метнера».
  • Міжнародна науково-творча конференція „Явище школи в музичному виконавстві та музикознавстві: історія та сучасність” (30 листопада – 1 грудня 2019, Одеса) – „Школа Г. Нейгауза та педагогічні принципи Л. Гінзбург”.
  • Міжнародна науково-практична конференція „У діалозі з музикою” (Ужгород, 30 квітня – 1 травня 2020) „Рефлексії образотворчого мистецтва у камерно-інструментальній музиці”.
  • Міжнародний музикознавчий семінар „Музикознавче слово в інформаційному контенті (пост)сучасності (19 – 21 червня 2020) – „Виконавська емпатія як фактор музичної інтерпретації”.
  • „Citius, Altius, Fortius: феномен спорту в літературі та культурі” (Бердянськ, 24 – 25 вересня 2020) – „Спортивні рефлексії в музичному мистецтві”.
  • Міжнародна конференціяУкраїнська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку”(17 – 18 ноября 2020, Рівне) „Твори М. Скорика у контексті розвитку жанру фортепіанного дуету”.
  • К 146-летию со дня рождения Н.К. Рериха XXIII Международная научно-практическая конференция «Поиски красоты в культуре, искусстве, науке (13 – 14 ноября 2020) – «Гармония двигательной активности человека в музыкальном творчестве».
  • Міжнародна науково-творча конференція Бетховенські традиції виконавства в просторі камерного музикування XIX -XXI століття (17 грудня 2020, Львів), Перекладення симфоній Бетховена для фортепіанного ансамблю.
  • Міжнародна науково-творча конференція „Трансформація музичної освіти і культури: традиції та сучасність” (3 – 5 травня 2021) – Виконання фортепіанних дуетів в ансамблевому навчанні піаністів-солістів”.
  • К 147-летию со дня рождения Н.К. Рериха XXIV Международная научно-практическая конференция «Под лигой культуры: искусство, наука, духовное совершенствование» (19 – 20  ноября, Одеса, 2021) – «Бриллиантовый стиль в музыке XIX века».
  • Міжнародна конференція „Схід – Захід : культура та сучасність” (Одеса, 25 – 26 вересня, 2021) – „Образно-драматургічні особливості вокальних циклів Ф. Шуберта”.
  • „Втілення педагогічних принципів Г. Нейгауза в класі професора Л. Гінзбург” –  III Міжнародна науково-творча онлайн конференція „Явище школи в музичному виконавстві та музикознавстві: історія та сучасність” (25 – 26 листопада 2021, Одеса).
  • Міжнародний музикознавчий семінар „Музикознавче слово в інформаційному контенті (пост)сучасності (24 – 26 червня 2022) – Творчий доробок Юрія Іщенка для фортепіанного дуету”.

Має понад 30 публікацій, серед яких:

  • Танцевальная семантика в сюитах для двух фортепиано // Музичне мистецтво і культура : Науковий вісник Одеської державної академії імені А.В. Нежданової : [зб. наук. статей / гол. ред. О.В. Сокол]. – Одеса : Друкарський дім, 2006. – Вип. 7. Кн. 1. С. 298–307.
  • Музыкальный жанр как предмет интердисциплинарных исследований // Музичне мистецтво і культура : Науковий вісник Одеської державної академії імені А.В. Нежданової : [зб. наук. статей / гол. ред. О.В. Сокол]. – Одеса : Друкарський дім, 2007. Вип. 8. Кн. 1. С. 49–60.
  • Структурно-семантические особенности сюит для двух фортепиано французских композиторов // Музичне мистецтво і культура : Науковий вісник Одеської державної академії імені А.В. Нежданової : [зб. наук. статей / гол. ред. О.В. Сокол]. – Одеса : Друкарський дім, 2008. Вип. 9.С. 146–156.
  • Семантика танца как фактор формирования жанра сюиты //  Музичне мистецтво і культура : Науковий вісник Одеської державної академії імені А.В. Нежданової : [зб. наук. статей / гол. ред. О.В. Сокол]. – Одеса : Друкарський дім, 2010. Вип. 11.С. 268–278.
  • Фольклорные танцы в структуре сюиты для двухклавирного дуэта / Ю.В. Щербаков // Актуальні проблеми історії та практики художньої культури : зб. наукових праць. Вип. 35. К. : Міленіум, 2015. С. 135–139.
  • Истоки формирования и особенности интерпретации старинной сюиты для двухклавирного дуэта / Ю.В. Щербаков // Культура і сучасність : альманах. – К. : Міленіум, 2015. № 2. С. 138–142.
  • Ансамблево-виконавські завдання інтерпретації образу танцю в інструментальній музиці / Ю.В. Щербаков // Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. К. : Міленіум, 2015. № 4. С. 140–144.
  • Танцевальность как фактор формирования двухклавирной сюиты: [тези] / Мистецька освіта в культурному просторі України XXI століття : [зб. матеріалів Міжн. наук.-творч. конф.]. К. : НАКККіМ, 2015. С. 244–246.
  • Щербакова О.К, Щербаков Ю.В. «LargoLamentoso» Богдани Фільц крізь призму програмної трагіко-драматичної концепції // Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники М. Пантюк, А Душний, І. Зимомря]. – Дрогобич: видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип.. 30. Том I. С. 263–269.
  • Щербакова О.К, Щербаков Ю.В „Музичні рефлексії на трагічні подіїXX – XXI століть у творчості європейських та українських композиторів”. Modern culture studies and art history: an experience of Ukraine and EU. Collectivemonograph. Riga : Izdevnieciba “Baltija Publishing”. 2020. P. 513–532 (24 стр.). Розділ зарубіжної монографії.
  • Блискучий стиль у жанрі фортепіанного ансамблю: виконавська практика та композиторська творчість // Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич: видавничий дім «Гельветика», 2022. –  Вип.. 53. Том II. С. 126–131.

Публікації в іноземних виданнях:

  • Танец как элемент сюит для двух фортепиано // EuropeanAppledSciences # 10, 2014. – С. 15–16.
  • Образ испанского танца и особенности интерпретации сюиты Мануэля Инфанте «Андалусские танцы» // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики : Научно-теоретический и прикладной журнал. – Тамбов : Грамота, 2015. –  №1 (51). Часть 1.С. 209–212.
  • Циклические формы для двух фортепиано в творчестве Мориса Равеля /EuropeanAppled Science # 9, 2015. – С. 10–11.
  • Особенности танцевального ритма в интерпретации фортепианного дуэта /Альманах современной науки и образования. – Тамбов: Грамота, 2015. – № 11. – С. 161–164.
  • Музыкальное произведение в контексте теории жанра / Альманах современной науки и образования. – Тамбов: Грамота, 2015. – № 11. – С. 155–157.

Статті в інших збірках:

  • Ансамблевий діалог в камерно-інструментальних творах Олександра Красотова / Камерно-інструментальний ансамбль : традиції та сучасний вимір [Текст] : матеріали [тези] міжнародної науково-практичної конференції, 14 грудня 2017 р. / ЛНМА ім. М.В. Лисенка ; [наук.ред.-упор. Н.Дика]. – Львів, 2017. С. 66—68.
  • Роль камерно-инструментального творчества Александра Красотова в развитии одесской композиторской школы (к 80-летию Одесской организации НСКУ ) // Творческий вклад в мировую культуру семьи Рерихов и деятелей искусства и науки : материалы 16-ой Международной научно-практической конференции (2017); [Е.Г Петренко (гл. ред.)]. Одесса : Астропринт, 2018.С. 266 – 272.
  • Мастер пианистического искусства. Творческие и педагогические принципы Людмилы Гинзбург / Лига Культуры. № 14. Одесса: Астропринт, 2019. – С. 99–103.
  • Матеріали II Міжнародної конференції, присвяченої пам’яті засновника кафедри музики Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. народного артиста України. професора Андрія Кушнаренка „Сучасні орієнтири мистецької освіти: традиції, досвід, інновації” «Роль читки с листа в формировании пианиста». –Чернівці: Чернівецький національний університет, 2019.С.162-164.
  • Традиции любительського музицирования в XIX веке сквозь призму современности / Искусство и жизнь : материалы 21-ой Международной научно-практической конференции; [Е.Г Петренко (гл. ред.)]. Одесса : Астропринт, 2019. С. 276 – 282.
  • Інструментально-ансамблеве мислення Миколи Метнера як відображення творчої особистості” / Знакові постаті камералістики: до ювілейних дат: Тези міжнародної науково-творчої конференції 20 листопада 2019, Львів. С. 54 – 56.
  • Рефлексії образотворчого мистецтва в камерно-інструментальній музиці. У діалозі з музикою. Матеріали I Міжнародної науково-практичної конференції 30 квітня – 01 травня 2020. Ужгород, вид. Карпати. С. 109 – 111.
  • «Идеал красоты в творчестве Николая Метнера» «Великое искусство, великая мысль – поклонение красоте». Материалы 22-й Международной научно-практической конференции 2019. Одесса: Астропринт, 2020. С. 248–255.
  • Матеріали Міжнародноїнаукової конференції Бердянськ, 24 – 25 вересня 2020, „Спортивні рефлексії в музичному мистецтві” „Citius, Altius, Fortius: феномен спорту в літературі та культурі” (Бердянськ, 24 – 25 вересня 2020). С. 183–185.
  • «Идеал красоты в творчестве Николая Метнера» / Лига культуры» № 17 2020, Одесса : Астропринт. С. 109 – 113.
  • Матеріали Міжнародної науково-творчої конференції „Бетховенські традиції виконавства в просторі камерного музикування XIX -XXI століття” (17 грудня 2020, Львів) Перекладення симфоній Бетховена для фортепіанного ансамблю. С. 151 – 153.
  • Виконання фортепіанних дуетів в ансамблевому навчанні піаністів-солістів // Матеріали Міжнародної науково-творчої конференції „Трансформація музичної освіти і культури: традиції та сучасність” (3 – 5 травня 2021). Одеса: Астропринт, 2021. С. 243 –244.
  • Актуальність розвитку навичок читання з листа в підготовці піаніста-концертмейстера.Тези Всеукраїнське науково-педагогічне підвищення кваліфікації „Музика в системі мистецької освіти : взаємини та протидії”.Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2021. С. 297 – 299.
  • Іспанські фольклорні традиції як концептуальна основа творів для фортепіанного дуету/ Музика як художньо-естетичний феномен та сфера культурної діяльності: матеріали Всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації у галузі мистецтвознавства, музикознавства, музичної педагогіки , Одеса 21 лютого – 3 квітня 2022. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2022. С. 202 – 203.
  • Блестящий стиль в музыке XIX века // Под лигой культуры: искусство, наука, духовное совершенствование. Материалы XXIV Международной научно-практической конференции (сост. Е. Петренко). Одесса: Астропринт, 2022. С. 295–300.

Учбово-методичний посібник для студентів «Читання з аркуша як фактор формування піаніста». Одеса,  2015. 34 с.

Дисертація «Жанровий генезис та стильові модифікації сюїт танцювального типу для двоклавірного дуету: виконавський аспект». Одеса, 2015.

Учні

За період роботи в ОНМА ім. А.В. Нежданової в класі Щербакові Ю.В. навчалось понад 100 студентів, багато з них успішно працюють концертмейстерами та викладачами в навчальних закладах Одеси, а, також,  в інших містах України, Китаю, Польщі, Німеччини, Чехії. Близько 60 отримали ступінь бакалавра та магістра з позитивними результатами. Серед випускників класу лауреати міжнародних конкурсів А. Тощук, А. Пономаренко, Лі Гуані, Ван Бейгуан, концертмейстер Одеської філармонії Т. Моторная. Також педагог був науковим керівником магістерських робіт.

Нагороди

Нагороджений почесними дипломами та спеціальними призами на міжнародних конкурсах та фестивалях у Токіо (1998, 2000), Нижньому Новгороді (1991), Римі (1993, 1996, 1997), Одесі (2003), Смоленську (2008), Шауляї (1999), медаллю муніципалітету Риму (1992), Почесним дипломом Грецького Фонду Культури (Афіни, 2014). Відзначений почесними грамотами та подяками Національної Всеукраїнської музичної спілки, Одеської обласної Ради Миру, ОНМА ім. А.В. Нежданової та численними відзнаками інших державних та громадських установ. Нагороджений Спеціальним призом та титулом „Professional Delegate HFC” (Афіни, 2022).