Післямова до фестивалю «Два дні й дві ночі нової музики»

У День Незалежності України 24 серпня 2024 року в Одесі відкрився 29 Міжнародний фестиваль сучасного мистецтва «Два дні й дві ночі нової музики». Цьогоріч фестиваль  відбувся  напередодні Дня пам’яті Захисників та Захисниць України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і національну цілісність України та присвячений героїчній боротьбі українського народу проти російських загарбників.

Фестиваль було започатковано у квітні 1995 році і цього року повинен був відбутися тридцятий фестиваль, але цьому завадила війна –  у 2022 році через постійні обстріли Одеси організатори вирішили не проводити форум з міркувань безпеки, але вже у 2023 році фестиваль поновили.

Починаючи з 1995 року, громадська організація Асоціація Нова Музика (українська секція Міжнародного товариства сучасної музики) щорічно проводить міжнародний фестиваль сучасного мистецтва Два дні й дві ночі нової музики в Одесі. Фестиваль зародився в 90-і роки ХХ століття, коли в Україні відчувався вибух «пасіонарності», активності у всіх сферах діяльності. Тоді фестиваль став чимось на кшталт мистецького марафону, коли за одиницю часу завдовжки дві доби в режимі нон-стоп в Україні за допомогою іноземних та українських виконавців лунала величезна кількість творів нової музики. За своєю новизною, екстравагантністю та яскравістю фестиваль був і залишається приголомшливою подією, яка викликає величезне зацікавлення публіки. Цьому сприяє й незвична структура фестивалю, що був задуманий як єдиний над-твір зі своєю драматургічною фабулою, кульмінаціями, динамікою, стилістикою та іншими параметрами, властивими музичним та театральним перформансам. Він і сам сконструйований як цілісний синтетичний твір нового мистецтва – музичного, виконавського та мультимедійного. Вперше у світі фестиваль проводився нон-стоп 48 годин, і вперше у світі він був збудований за формою музичного твору – симфонії. В цьому заслуга його фундаторки, композиторки, лауреатки Шевченківської премії 2024 року Кармелла Цепколенко.

Кармелла Цепколенко композиторка, фундаторка і художній керівник Міжнародного фестивалю сучасного мистецтва «Два дні й дві ночі нової музики».

У програмі заходу прозвучало багато українських та світових прем’єр. «Два дні й дві ночі нової музики» – унікальний за формою та змістом фестиваль, майже ровесник української незалежності. Вперше у світі фестиваль проводився нон-стоп 48 годин, і вперше у світі він був збудований за формою музичного твору – симфонії. В цьому заслуга його фундаторки — композиторки, лауреатки Шевченківської премії (2024 р) Кармелли Цепколенко. З початку створення фестивалю, у 1995 році аж до початку повномасштабної війни він не переривався ніколи. Тільки у 2022 році через постійні обстріли Одеси організатори вирішили не проводити форум з міркувань безпеки, але вже у 2023 році фестиваль поновили. Щоправда, тепер він має більш камерний формат та орієнтований ще більше на вітчизняних виконавців та авторів.

Статистичний підрахунок показує, що за 29 роки, тобто за 48 діб власне фестивалю та ще кількадесят днів прелюдій та постлюдій (понад 700 годин музики) здійснено приблизно 2500 виконань 2200 творів 1200 композиторів. Фестиваль виховав кілька поколінь молодих українських музикантів і слухачів, які здатні сприймати сучасне нове академічне мистецтво.

 Через повномасштабну війну і введення в країні комендантської години організатори змушені були відмовитись від фестивальних ночей. Також композитори і виконавці з інших країн у цьому році присутні в Одесі здебільшого лише віртуально, у вигляді відео перформансів, фільмів чи в якості авторів творів.

 У програмі 29 фестивалю чимало світових та українських прем’єр композиторів з усього світу. Виконують їх саме українські виконавці. З приємністю повинен відмітити, що за рокі існування фестивалю виросло нове покоління артистів, яке сформувалось шляхом виконання сучасної музиці і цьогорічний випуск фестивалю показав, що молоді українські виконавці набули неабиякої майстерності. Це стосується як окремих виконавців, так і фестивальних колективів.

Особливо хотілось би відмітити таких вже досвідчених і відомих виконавців як В’ячеслав Дашковський і Ольга Бєгунова — фортепіано, Тетяна Андрієвська-Боденчук — фортепіано. А серед молоді яскраво виділялись Назар Кравчено — флейта, Михайло Безчастнов — віолончель, Ірма Готкова —фортепіано, Юлія Іванова — фортепіано, Сергій Балинський — скрипка, Дмитро Куковякін — альт, Андрій Малініч — бас-баритон, Сергій Таргоній — баян, Тетяна Муляр — сопрано, Ірина Поліщук — мецо-сопрано, Катерина Коршомна — скрипка, Іван Желязко перкусія.         Серед ансамблів, як завжди, увагу  привертав фестивальний ансамбль «Senza Sforzando» (художній керівник — піаніст та диригент Олександр Перепелиця), який був створений саме в перші роки фестивалю і збільшився до ансамблю професіоналів високого гатунку. Цей ансамбль має гнучку структуру і його склад може розширюватися від дуетів, тріо — до симфонієти. Як раз на цьому фестивалі ансамбль виступав у різних складах і завершував другий фестивальний день у складі симфонієти. Також на фестивалі народився новий ансамбль під назвою «Вибух емоцій», окремі виконавці якого дуже зацікавлені сучасною музику і з великим задоволенням її виконують. Також відзначився ансамбль виконавців та Вокальний квінтет. Вперше на фестивалі прозвучав вокальний ансамбль «Strum Spectrum» (художній керівник Ганна Копійка). Особливість цього хорового колективу в тому, що його учасники не є професійними фахівцями хорового співу — вони студенти різних факультетів та є любителями сучасної музики. Справжнім відкриттям став ансамбль «Вибух емоцій». Слід відмітити, що контакт із новою музикою почало давати свої плоди і результатом цього стала поява професійних колективів і окремих виконавців на фестивалі, які показали високу виконавську майстерність в інтерпретації творів нової музики.

За багаторічною традицією фестиваль відкривав президент фестивалю Бернхард Вульф ( у відео форматі він передав свої привітання і побажав успіху). Після цього було звернення до джерел — було показано документальний фільм про другий фестиваль (1996 рік), який зафільмовано телерадіокомпанією «Просвіта». Було дуже цікаво повернутися на 28 років назад і побачити як все починалося. Тоді серед виконавців – в основному тільки іноземці, такі як П’єр Стефан Меже — саксофон, Карін Левайн — флейта, французький ансамбль «2E2M», шведський саксофоновий квартет та багато інших. Також серед них виступав наш прославлений баяніст Іван Єргієв, який уже тоді  мав інтерес до сучасної музики. В ті часи наші виконавці майже не знали творів сучасної музики і не вміли їх виконувати. А вже через 28 років на 29 фестивалі — на сцені лише українські виконавці і вони вже закохані у сучасну музику і виконують її дуже професійно і з неабияким смаком.

         У КОНЦЕРТ-ҐРАНД СЦЕНА 1 прозвучали фортепіанні дуети. Першими розпочали цей розділ фестивалю професор  В’ячеслав Дашковський та Ольга Бєгунова і виконали два твори індійського композитора Джонатана Рамґопала.

В’ячеслав Дашковський та Ольга Бєгунова – фортепіано

Це було дуже доречно, бо як раз в ці дні в Києві з офіційним візитом знаходився прем’єр-міністр Індії Нарендра Моди.

У виконанні Юлії Іванової та Вікторії Савченко прозвучали твори українського композитора Богдана Кривопуста «Скоромовки» та китайської композиторки Лі Юйцінь «Гром Цзинчже пробуджує комах від сплячки із Цзинчже Лунного місяця». Лі Юйцінь закінчила магістратуру у професора Кармелли Цепколенко і під час війни залишилася в Одесі, навіть після того, як оселю, в якій вона жила було пошкоджено вибухом від ворожої ракети, яка влучила в Спасо-Преображенський Собор у центрі міста на Грецькій площі. Це не злякало її і вона й надалі продовжувала своє навчання в Одеській музичній академії. І як показав виступ на фестивалі – недарма. Твір Лі Юйцінь був одним із найкращих на фестивалі, в якому поєдналась східна та західно-європейська культури.

У виконанні Ірми Готкової та Дмитра Смирнова прозвучав твір відомого китайського композитора із Гонконгу Дональда Ман-Чінґ Ю під назвою «SPLIT». Цей композитор не вперше виконується на фестивалях «Два дні й дві ночі нової музики». І знову, як завжди, він продемонстрував свій високий професіоналізм і талановитість.

Ірма Готкова та Дмитро Смирнов

У виконанні Асматі Чібалашвілі, Дмитра Смирнова та Ірми Готкової прозвучав твір Асматі Чібалашвілі «Сім базових емоцій під час війни» за картинами Володимира Мухіна. Це був справжній перформанс, в якому поєднались два види мистецтва і було відображено спектр емоцій, спричинених війною.

Дмитро Смирнов – фортепіано, Асматі Чібалашвілі – фортепіано

Наступний розділ фестивалю – ТРАНСФЕР-ФАНТАЗІЯ 1. У ньому прозвучали твори Олени Морозової «Падіння у неминуче», Жан-П’єра Рів’єра (Франція) «Дует у трьох частинах», Петеріса Васкса (Литва) «Літні танці», Ганни Копійки  «Suspence», Людмили Самодаєвої «2024».

Виконавцями творів були: Сергій Балинський — скрипка, Дар’я Абрамова —перкусія, Тетяна Сідлецька — флейта, Олександра Дробут — кларнет, Сергій Таргоній — баян, Катерина Скарбовійчук — скрипка, Євген Сухенко —електрогітара.

Євген Сухенко —електрогітара, Сергій Балинський — скрипка, Дар’я Абрамова перкусія

На протязі всього фестивалю проходила виставка відомого художника Володимира Уманенка «ВоляНЕсмерть».

Заключним акордом першого дня був КОНЦЕРТ – ҐРАНД – СЦЕНА 2, на якому дебютував ансамбль «ВИБУХ ЕМОЦІЙ», в програмі якого були твори Юлії Гомельської «Крізь кристали готичної мозаїки», Сінцзімін Пана (Гонконг-Китай) «Історія жахів», Анастасії Лозової (Україна-Швейцарія) «Тріо», Кармелли Цепколенко «У мріях… і тут, на землі».

Виконавці: Назар Кравченко — флейта, Катерина Коршомна — скрипка, Михайло Безчастнов — віолончель, Дмитро Смирнов — фортепіано, Інна Валентюк —фортепіано.

Назар Кравченко – флейта

Це стало кульмінацією першого дня фестивалю, в якій поєднались висока майстерність виконавців з вишуканими творами композиторів.

Другий день фестивалю розпочався з розділу МІНІ ОПЕРА I. Прозвучала міні-моноопера Людмили Самодаєвої, написана під час війни, у 2024 році під назвою «Борхес і я» для бас-баритона, баяна та фортепіано. Лібрето Євгена Деменка за мотивами оповідання Хорхе Луїса Борхеса «Борхес і я» та за щоденниками футуриста і авіатора Василя Каменського, переклад українською А. Малініча.

У виконанні Андрія Малініча (бас-баритон) та Сергія Таргонія (баян) цей унікальний твір поєднав в собі талановитість літераторів, композитора та виконавців.

Сергій Таргоній – баян

Сергій Таргоній баян, Людмила Самодаєва композиторка та Андрій Малініч бас-баритон

У розділі СОЛО СОЛІСИМО виступила народна артистка України ТЕТЯНА АНДРІЄВСЬКА-БОДЕНЧУК (фортепіано) з надзвичайно цікавою програмою, яка об‘єднала трьох українських композиторів різних генерацій – Олега Киви, Соната №2 в трьох частинах (1977), Данила Гетьмана 3 композиції (2024), Сергія Пілютикова Колискова (2006) та Казка (2008). Піаністка вразила високою майстерністю, віртуозністю та вмінням проникати і передавати художній задум композиторів.

Тетяна Андрієвська-Боденчук фортепіано

         У наступному розділі ТРАНСФЕР-ФАНТАЗІЯ 2. прозвучали твори Сергія Шустова «Листи», Кіри Майденберг-Тодорової «Голос», Альони Томльонової «Скибка неба».

Виконавці: Сергій Балинський — скрипка, Катерина Коршомна — скрипка, Дмитро Куковякін  — альт, Михайло Безчастнов — віолончель, Василь Бабухівський — кларнет, Андрій Малініч — бас-баритон, Наталя Мазепа — скрипка, Анна Суббота — скрипка, Софія Тищенко — альт, Анастасія Мансурова — віолончель, Ірма Готкова — фортепіано. Було продемонстровано дуже різноманітні за жанром твори, які були виконанні надзвичайно майстерно та з великою цікавістю сприймалися публікою.

Катерина Коршомна — скрипка, Сергій Балинський — скрипка, Дмитро Куковякін  — альт, Михайло Безчастнов — віолончель.

Сергій Шустов – композитор, Сергій Балинський – скрипка, Дмитро Куковякін –  альт

Василь Бабухівський – кларнет

 У розділі МІНІ-МОНО ОПЕРА II прозвучала сцена з камерної опери «Людина-вовк» Андрія Малініча. Робота реалізована завдяки стипендії Антонена Арто, заснованої фондом Proto produkciia та лабораторією сучасної опери Opera aperta. Спеціальний конкурс для півдня проводився в рамках програми «Культурні мости: підтримка діячів культури з південних регіонів України», що реалізується громадською організацією «Інша Освіта» за підтримки проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Українська ініціатива зміцнення громадської довіри» (UCBI).

Сцена камерної опери «Людина-вовк» за участю п’яти жахливих видінь у білих балахонах та головного героя викликала овацію у публіки. Головною дієвою особою опери був Сергій Панкеєв, одесит, котрий страждав на лікантропію та став відомим пацієнтом самого Зигмунда Фрейда. Андрій майстерно перевтілювався у різні образи, співаючи різними голосами від басу до фальцету. Коли вовча натура брала вгору, співак видавав горлове гарчання…

Виконували цей твір ансамбль у складі: Наталя Мазепа — скрипка, Анна Суббота — скрипка, Софія Тищенко — альт, Михайло Безчастнов — віолончель, Денис Іщенко — контрабас, Ірма Готкова — фортепіано, Андрій Малініч —баритон та Вокальний квінтет у складі: Дар’я Гусак — сопрано, Антоніна Левенчинська — сопрано, Любов Бондаренко — сопрано, Анастасія Буйницька — сопрано, Євген Сільницький — тенор.

Андрій Малініч баритон та камерний ансамбль

Андрій Малініч  баритон та вокальний квінтет

         Далі прозвучав КОНЦЕРТ – ҐРАНД – СЦЕНА 4. Зустріч з вокальним ансамблем «STRUM-SPECTRUM».

Виконувались твори Ганни Копійки «Дистанція», «Зоряна музика» за віршами Платона Воронька, Кармелли Цепколенко «Колискова для Сашка», Дьордя Лігеті (Автрія) «Ніч» за віршами Шандора Веєра.

Виконував вокальний ансамбль STRUM-SPECTRUM у складі:

Ангеліна Слободянюк, Марія Бєрєстова, Олена Іцкович, Анна Матвієвська, Дар’я Цюре, Анна Середіна, Анастасія Хабаль, Вікторія Скороченко, Марія Прокоф’єва, Світлана Жук, Олександра Романова, Валерія Борщева, Артем Перцев, Сергій Балинський, Данило Матвієнко, Валерій Простомолотов, Євген Сухенко, Ганна Копійка – художній керівник і партія фортепіано. Вокальний ансамбль майстерно виконав твори, поєднуючи виконання з перформансом, що дуже тепло було сприйнято публікою.

Вокальний ансамбль STRUM-SPECTRUM

        Ганна Копійка – художній керівник і диригент ансамбль STRUM-SPECTRUM

І на завершення другого дня відбулася зустріч з СІМФОНІЄТОЮ SENZA SFORZANDO. Прозвучали твори Юрія Чаркіна — Камерна симфонія, Богдана Сегіна — Without title для скрипки, віолончелі та фортепіано, Бориса Альварадо (CL) — Ворон та 3 короткі п’єси для двох сопрано, тібетської чаші та фортепіано на вірші Івана Назарала, Лі Юйцінь (CN) — камерна симфонія «Ночжа влаштував у морі переполох», Андрія Мерхеля — Редукція конструктивна музична декларація для визначеного камерного ансамблю та інших голосів. Це була зустріч молоді з авторитетними і вже відомими композиторами. І молодь не підвела.

         Особливо хочеться відмітити твори Юрія Чаркіна і Лі Юйцінь. Незважаючи на молодий вік, вони продемонстрували високу майстерність і талант. Дві камерні симфонії різні за характером, але наповнені юним запалом та силою.

Лі Юйцінь композиторка (Китай)

Андрій Мерхель також відноситься до молодшої генерації композиторської спільноти, його твори спрямовані на пошук нового і осіяні незвичайними нахідками.

         Богдан Сегін — видатна фігура у композиторській спільноті, його твори завжди відрізняються самобутністю і високим професіоналізмом.

Богдан Сегін – композитор та Олександр Перепелиця – фортепіано

Тріо ансамблю SENZA SFORZANDO – Олександр Перепелиця, Катерина Коршомна – скрипка, Михайло Безчастнов –  віолончель

Борис Альворадо вже не вперше виконується на фестивалях і завжди звучить оригінально і дуже професійно. На цей раз дуже майстерно його твір виконали Тетяна Муляр та Ірина Поліщук, які за допомогою масок і вбрання перевтілювалися у різні образи творів композитора

Олександр Перепелиця – фортепіано, Тетяна Муляр – сопрано та Ірина Поліщук мецо-сопрано

Виконували сімфонієта SENZA SFORZANDO у складі : Назар Кравченко — флейта, Ліза Меньшагіна — гобой, Олександра Дробут — кларнет, Іван Девдюк — фагот, Валерій Апостол — валторна, Ілля Матусевич — валторна, Тарас Гуцуляк — труба, Іван Желязко — перкусія, Даша Абрамова — перкусія, Тетяна Муляр — сопрано, Ірина Поліщук — мецо-сопрано, Ірма Готкова — фортепіано, Сергій Балимський — скрипка, Катерина Коршомна — скрипка, Дмитро Куковякін — альт, Михайло Безчастнов — віолончель, Василь Федоров — контрабас, Олександр Перепелиця — фортепіано, диригент та художній керівник.

Сімфонієта SENZA SFORZANDO

Олександр Перепелиця —диригент та художній керівник сімфонієти SENZA SFORZANDO

 Завершення фестивалю супроводжувалось бурхливими оваціями публіки. Особливою ознакою цього фестивалю, окрім музики та прекрасних виконавців була світлова палітра. Цього року, як ніколи, велику роль у програмі фестивалю відіграли світлові ефекти, які допомагали синтетичному сприйняттю музики. Нам усім не вистачало ще й нічних концертів, але війна дає про себе знати. Слід зазначити, що усім слухачам дуже пощастило — прекрасну атмосферу двох фестивальних днів не перервали ані жодні тривоги, ані відключення електроенергії. Хоча дизель генератор був напоготові. Війна на мить відступила перед силою мистецтва. Фестиваль продемонстрував здатність нового мистецтва відповідати найдраматичнішим викликам сучасності. Нові опуси українських композиторів у виконанні яскравих українських виконавців продемонстрували багатство та багатогранність української культури. Фестиваль продемонстрував роль українського мистецтва та його високий рівень в якості потужної художньої зброї, що посилює незламність духу українського народу у боротьбі з ворогом.

Олександр Перепелиця доцент кафедри оперної підготовки Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової