Зимова школа «Дні України в Люблянському університеті “Культурні, мовні, літературні, мистецькі, історичні, журналістські аспекти російсько-української війни”» відбулася 19–26 лютого 2024 року за підтримки Центру науково-європейського наукового співробітництва. В рамках Зимової школи була проведена міжнародна наукова конференція «Взаємодія досвіду постюгославського та українського простору: культурні, мовні, літературні, мистецькі, історичні, журналістські аспекти». Захід зібрав понад 60 учасників – представників різних галузей мистецтва та культури.
У Зимовій школі взяли участь студенти українських та словенських вищих навчальних закладів, професори в сфері мистецтвознавства, вчені з академічних установ, а також представники словенської преси, зокрема, журналісти, які проводили інтерв’ю та зустрічі з експертами; брали активну участь у дискусіях та створенні аналітичних матеріалів, розповсюдженні інформації тощо.
Програма конференції включала наступні заходи та науково-творчі події:
1 день (21.02): реєстрація, відкрита сесія під керівництвом проф. Ксенії Відмар Горват та презентація Школи 2024. В межах першого дня відбулася низка лекцій, зокрема: дослідження Галиною Крук “Поетики війни” в сучасній українській літературі, виступи українських спікерів, які розглядали історичні та культурні паралелі, звертаючись до явища постколоніального дискурсу та «танатологічних викликів» сучасного буття. День продовжився обговоренням під назвою «Ukraine Firsthand» та виставкою мистецтва українських студентів.
2 день (22.02): презентації студентів з філології, перекладознавства та лінгвістики, що охоплювали різноманітні теми – від проблем перекладу під час воєнного часу до збереження національно-культурної ідентичності через музику, танець, інші мистецькі форми. Директор Видавничого дому «Гельветика», Олег Головко, представив видавничу групу «Helvetica»; чудовою подією стала презентація книги з матеріалами конференції. Відбулась лекція з мовної політики Марії Сотникової Штравс та презентація Словʼянсько-українського академічного товариства Slava (проф. Марко Маринчич).
Другого дня учасники Школи мали змогу представити свої презентації та доповіді, зокрема студентка третього курсу кафедри історії музики та музичної етнографії Одеської національної музичної академії ім. А. В. Нежданової Скороченко Вікторія (тема: “Anna Segal’s composition “Fugue of Death” based on Paul Celan’s poem: tragic theme renewal” / «Композиція Анни Сегал «Фуга смерті»: відновлення трагічної теми») та студентка другого курсу кафедри теорії музики та композиції Одеської національної музичної академії ім. А. В. Нежданової Хабаль Анастасія (тема: “Tragedy as a worldview and a semantic sphere in the work of modern Ukrainian composers” / «Трагедія як світоглядно-смислова сфера у творчості сучасних українських композиторів»). У доповідях було зазначено, що трансформація класичної музики в умовах війни та залучення трагічної семантики відображають важливі аспекти соціокультурного життя під час війни, сприяють виявленню внутрішніх станів, емоцій та думок в їх особистісних творчих проявах.
3 день (23.02): відбувся виступ кандидата мистецтвознавства, викладача кафедри історії музики та музичної етнографії Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової Олени Стрильчук на тему «Post-stages as the period of formation of the national space in modern culture» / «Стадії “пост-” як період формування національного простору в сучасній культурі»; також здійснилися презентації студентів культурологічної спеціальності, які досліджували такі теми, як фотожурналістика під час війни, стріт-арт і мурали, літературні подкасти, пов’язані з російсько-українською війною. В рамках 3-го дня відбувся круглий стіл на тему «Reporting on, from and about Ukraine» з участю журналістів із Словенії та Будапешта. На завершення дня у Кінотеці відбулася прем’єра двох фільмів режисера Антоніо Лукіча та закриття церемонії.
Дискусії та питання в межах конференції стосувались наступних тем:
- війна в об’єктиві: вплив на візуальне мистецтво;
- творчість в умовах війни;
- культурні виклики: мистецтво як засіб адаптації;
- візуальне мистецтво в умовах війни;
- сучасна “народна” творчість у воєнних умовах.
24 лютого 2024 року відбувся мирний мітинг у Любляні на підтримку України, до якого долучилися учасники Зимової школи.
Набутий впродовж конференції в Словенії досвід виявився дуже плідним для доповідачів і всіх учасників заходу, сприяв розширенню горизонтів розгляду мистецтвознавчих питань з нових ракурсів. Зимова школа – унікальний шанс набути нових знань для представників європейського освітнього простору виразити небайдужість до процесів художньої творчості та форм мистецького діяння у кризовому воєнному контексті.