СЛОВО ПРО СЛАВЕТНУ СПІВАЧКУ

150 років від дня народження

 Соломії  Амвросіївни Крушельницької 

285

1852-1952     українська оперна співачка, педагог.

Своєю творчістю Соломія Крушельницька (1872—1952) вписала яскраву сторінку в історію світового вокального мистецтва. Понад шістдесят оперних партій входило до її репертуару, при­близно така ж кількість камерних творів і близько сотні народних пісень. В свій час геніальна спі­вачка була окрасою найбільших оперних театрів світу. Мистецтво її відзначалося щасливим поєднанням феноменального співу з блискучою драматичною грою. До того ж її виконанню сприяла принадна зовнішність і тонкий артистичний смак. їй доводилося бути в творчих взаєминах з видат­ними світовими артистами, критиками та музичними діячами—диригентом Артуро Тосканіні, композиторами Джакомо Пуччіні, Ріхардом Штраусом, Жюлем Масне, співаками Федором Шаляпіним, Маттіє Батістіні, Енріко Карузо, та багатьма іншими.

Народилася Соломія Крушельницька в селі Білявинцях на Поділлі, дитинство та юність її ми­нули в селі Біле, що поблизу Тернополя. Батьки її були освіченими і прогресивними людьми. Вони докладали всіх зусиль, щоб своїм дітям дати освіту, прищепити любов до краси, до рідної  культури. Діти брали участь в селянському хорі, що його організував батько. Тут Соломія зустрі­лася з народними піснями. Вони глибоко запали їй в душу. Згодом Соломія співає в Тернопіль­ському хорі «Української бесіди». Вже тоді її голос чудового тембру помітно прикрашав альтову партію. Батько звернув увагу на неабиякі музичні здібності доньки і навчив її гри на фортепіано. Коли він бував зайнятий, вона заступала його як диригент хору. Потім Соломія вчиться у Львів­ській консерваторії по класу вокалу. Старанна, працьовита, вимоглива до себе, вона швидко при­вертає увагу викладачів.

В 1893 році Соломія закінчує консерваторію. Ось запис в її дипломі: «… має всі дані, щоб стати окрасою навіть першорядної сцени. Обширної скалі (діапазону) дзвінкий і дуже симпатич­ний звук голосу її мецо-сопрано, освіта музична, високе почуття краси, принадна зовнішність, сценічна постава — словом, усі прикмети, якими обдарувала її природа, заповідають їй в артис­тичному світі найкращу будучність».

Після закінчення консерваторії Соломію запрошує Львівський оперний театр, де вона дебю­тує в партії Леонори в опері Доніцетті «Фаворитка». В цій партії вона перевершила своїх попе­редниць — співачок, наділяючи образ глибиною емоцій та життєвою правдою. Перший виступ на сцені приносить артистці неабиякий успіх.

Не задовольняючись досягнутим, вона хоче співати ще краще, горить бажанням ще вчитися.

1893 року Соломія Крушельницька їде до Мілану, де удосконалює мистецтво співу у відо­мого професора Фаусти Креспі, опановує сценічну майстерність у професора Копті.

А згодом Соломія Крушельницька — незрівняна Графиня в опері «Страшний двір», Галька в однойменній опері С. Монюшка, Сантуцца в опері «Сільська честь» П. Масканьї, Рахіль в опері «Дочка кардинала» Ж. Талеві, Леонора в опері «Трубадур» та Дездемона в опері «Отелло» Д. Верді, Валентина в опері Д. Мейєрбера «Гугеноти». Наприкінці 1900 року в репертуарі Крушельницької було вже тридцять оперних партій. До співачки прийшла світова слава.

Все своє життя С. Крушельницька присвятила звеличенню музичної культури рідного наро­ду. Починаючи з двадцятих років, співачка в концертну програму завжди поруч з творами компози­торів світу включала твори композиторів України — М. Лисенка, О. Нижанківського, С. Людке- вича … та народні пісні часто в обробках тих самих композиторів, або ж пісні своїх рідних околиць, які знала ще з дитинства. Співачка не поривала зв’язку з рідним краєм, і головною метою в її житті було служіння рідній українській музиці.

Після далеких і тривалих мандрівок по світу знаменита артистка часто приїздила до Га­личини для участі в національних святах українського народу і, як завжди, народна пісня в її програмі займала чільне місце.

Можна сказати, що Соломії Крушельницькій належить пальма першості щодо популяризації української народної пісні.

Рецензії, на її спів, якими переповнювались газети та журнали Італії, Франції, Німеччини, Іспанії, Португалії, Австрії, Англії, Польщі, Росії, Єгипту, Канади, Бразилії, Аргентини, США до­несли до нас найкращу характеристику славної співачки.

Цей стислий огляд, певна річ, відтворює лише якусь частку життєвого шляху Соломії Крушельницької, ім’я якої сповнює безмежною гордістю серця тих, хто шанує народ, з якого вийшла співачка, шанує його творчість.

                                                                                                              Іван Майчик.

/ Матеріали про життя та творчість із фонду бібліотеки  представлені у фільмі