Міністерство культури України
 
Міністерство освіти і науки України

Великий вчитель правди в музиці

200 років від дня народження О.С.Даргомижського

Даргомижський  Олександр  Сергійович,  видатний    російський    композитор.
(14.02.1813  с. Троїцьке - 17.01.1869  Санкт-Петербург)

О.С. Даргомижський    народився  в  багатій  дворянській  сім’ї,  здобув  різносторонню  домашню  освіту.  Знайомство  з  М. Глінкою (1833) спонукало  його  більш серйозніше  зайнятися  музикою.   Невдовзі  О. Даргомижський  здобув  популярність - як  вчитель  співу,  почав  писати  романси,    а  у  1841  закінчив  свою  першу  оперу  «Есмеральда»  (за  романом  В.Гюго   «Собор  Паризької  Богоматері»,  пост.1847; Москва).

В  романсах, написаних  після  1845 року,   експериментував  з  російськими  мовними   інтонаціями,   прагнучи  до  точної  ( за  виразом  самого  Даргомижського-правдивої )  і  виразної  передачі  текстів  засобами  вокальної  декламації   і  простого  акордного  супроводу. Вершина  вокальної  творчості  О.Даргомижського:  народно–побутова  опера  «Русалка» (1856; Санкт-Петербург), побудована  на  мелодійному  речитативі  опера  «Кам’яний  гість»  (обидві  за  творами  О. Пушкіна,  до  того  ж   у  «Кам’яному  гості»  текст  пушкінської  «маленької  трагедії»  використаний  без  скорочень). Опера «Кам’яний гість»  (1866)  була  незакінчена; в  1970  її  завершили  Ц. Кюї  і  М. Римський-Корсаков.  Найдений   у  цьому  творі  своєрідний  засіб   музичного   відображення  поетичного  слова   мав  значний   вплив  на  творчість  композиторів  «Могутньої  купки». М. Мусоргський   назвав  О. Даргомижського  «великим  учителем  музичної  правди».

Серед інших  творів О. Даргомижського виділяються колоритні  оркестрові  фантазії, засновані  на  фольклорних  мелодіях:  «Баба-Яга, або  З Волги nach Riga (1862 ), «Малоросійський  козачок» (1864), «Чухонська  фантазія» (1863-1867).

Твори  композитора


 

Література про життя та творчість композитора